از اهمیت نقش پیام در زندگی تا پنل اس ام اس های فعلی
ارسال پیام از برجسته ترین ابزارهای انسان از آغاز تاکنون بوده است. از نقاشی بر روی دیوار غار تا فرستادن نامهای درون بطری بر موج دریا و از نامهای به پای کبوتران تا پیامهای الکترونیکی، همه نشانگر پیشرفت در تاریخ پیام رسانی انسان است.
وقتی به اطرافمان خوب نگاه می کنیم، در میابیم که بیشترین دستاوردهای بشر تا به امروز برای رساندن پیام به یکدیگر بوده است. شکل گیری گذرگاه ها، چرخ، ماشین، هواپیما، کامپیوتر، تلفن، موبایل، سامانه های پیامکی و اینترنت به عنوان آخرین دستاورد ارتباطی، از جمله امکانات ارتباطی هستند که جهت تبادل پیام اختراع شده اند.
امکانات ارتباطی به شدت مورد توجه انسانها قرار گرفته اند، چون می توانند توسط آنها به تبادل ایده ها، احساسات، عواطف و دانسته های خود با یکدیگر بپردازند. هر انسان به تنهایی جهانی از مفاهیم است و با ارسال پیام به دیگران به جهانهای دیگر میپیوندد، میآموزد و بزرگ میشود.
روزانه آگاهانه و غیر آگاهانه در حال ارسال هزاران پیام به اطراف خود هستیم. توسط این پیامها خود را به دیگران معرفی مینماییم و اجازه میدهیم دیگران با پیام هایی که از ما دریافت می کنند درباره ما به شناخت برسند و بر اساس پیامهای دریافتی نوعی از رابطه آغاز نمایند.
حتی نوع نگاه، لبخند، عصبانیت و اخم ما می تواند حاوی یک پیام باشد، پس چهره ما یک رسانه است. نوشتههای ما در شبکههای اجتماعی، ایمیلها، نوع رانندگی، حرکات ما و … همه رسانه هایی برای انتقال پیام هستند که بر روی طرف مقابل تاثیر میگذارند و باعث نوعی واکنش میشوند.
اس ام اس و یا پیامک و نقش آن در زندگی با امکانات ارتباطی کنونی مانند سامانههای ارسال پیامک، پیامها با توجه به اهمیت متن و محتوا بدون هیچ هزینهای در کمتر از 24 ساعت همانند یک ویروس، فراگیر و همگانی شده و تاثیر فراوانی بر روی باورها و فرهنگ اجتماعی میگذارد.
ارسال پیام از خصوصیات برجسته انسان از آغاز تا به امروز بوده است. از نقاشی بر روی دیوار غار تا نامهای درون بطری بر موج دریا و از نامهای به پای کبوتران تا پیامهای الکترونیکی، همه نشانگر تبادل تاریخ پیام رسانی انسان میباشد. وقتی به اطرافمان خوب نگاه نماییم متوجه میشویم بیشترین دستاوردهای بشر تا به امروز برای رساندن پیام به یکدیگر بوده است. شکل گیری گذرگاه، چرخ، ماشین، هواپیما، کامپیوتر، تلفن و موبایل و آخرین آن اینترنت امکانات ارتباطی هستند که جهت تبادل پیام اختراع شدهاند. امکانات ارتباطی به شدت مورد توجه انسانها قرار گرفته تا توسط آنها به تبادل ایدهها، احساسات و عواطف و دانستههای خود با یکدیگر بپردازند. هر انسان جهانی است بر ساخته از مفهومهایی و با ارسال پیام به دیگران به جهانهای دیگر میپیوندد، می آموزد و بزرگ میشود.
روزانه آگاهانه و غیر آگاهانه در حال ارسال هزاران پیام به اطراف خود هستیم. توسط این پیامها خود را به دیگران معرفی مینماییم و اجازه میدهیم دیگران با سیگنالهایی که از ما میگیرند درباره ما به شناخت برسند. و بر اساس پیامهای دریافتی نوعی از رابطه آغاز نمایند.
چهره ما یک رسانه است، نوع نگاه، لبخند، عصبانیت و اخم ما حاوی پیامی است. نوشتههای ما در شبکههای اجتماعی، ایمیلها، نوع رانندگی و حرکات ما … همه رسانهای است برای انتقال پیام که بر روی طرف مقابل تاثیر میگذارد و باعث نوعی واکنش میشود . به همین منظور بسیار مهم است چه پیامی را به چه کسی در چه زمانی منتقل نماییم. محتوای پیامها در زندگی ما، نشانگر شخصیت و راهنمای چگونگی شروع ارتباط میباشد به همین منظور پیامهایی که در زندگی امروز ارسال مینماییم میبایستی دارای ارزش، اهمیت باشد.
آیا امکانات ارتباطی کنونی مانند سامانههای پیامکی، پیامها با توجه به اهمیت متن و محتوا بدون هیچ هزینهای در کمتر از 24 ساعت همانند یک ویروس، فراگیر و همگانی شده و تاثیر فراوانی بر روی باورها و فرهنگ اجتماعی میگذارد که هیچ گاه رسانههای تصویری قادر به مقابله و یا رقابت با آنها نمیباشند چرا که این پیامها از ویژگی منحصر به فردی (دهان به دهان ) برخوردار میباشند. دهان به دهان شدن ابتدایی ترین و قدیمی ترین وسیله بشر برای ایجاد ارتباط و ارسال پیام است. شیوهای که دیرینهتر از خط است. و در ما قبل تاریخ هم بوده است. چه چیزی در تجارت اطمینان بخشتر از یک برند قدیمی خواهد بود؟ برندی که وجودش بدیهی شده است. شنیدن اخبار و پیام و پیشنهادی از طرف دوستمان توجه و نظر و باور ما را بیشتر از هر نوع تبلیغ و روزنامه و رسانه تصویری تحت تاثیر قرار میدهد. و قدرت پیامهایی که از طرف دوستانمان به اشتراک گذاشته میشود و یا برایمان فوروارد میشود بیشترین تاثیر و واکنش را خواهد داشت.
اگر در این روزها به پیامهایی که دریافت میکنیم دقت نمایید بسیاری از آنها واقعیت ندارد! مانند زلزلهای در تهران و یا آلوده شدن خرماها … . این نوع پیامها در کمتر از 12 ساعت فراگیر شده و آنقدر تاثیر گذار بوده و ایجاد واکنش نموده است که برخی اقدام به تماسهای مکرر با سازمان زمین شناسی و زلزله نگاری یا بیمارستانها و ستاد مدیریت بحران کردهاند تا از صحت پیام آگاه شوند.
بحث ما در این مقاله طراحی پیام پر محتوا و تاثیر گذار برای کسب و کارتان میباشد که همانند ویروس به سرعت در میان افراد توسط یکدیگر پخش میگردد و توجه و انگیزه فرد را بر می افروزد. موضوعاتی که در این مقاله به آنها میپردازیم عبارتند از:
– چالشهای ارسال پیام با سامانههای پیامکی
– انتخاب مخاطب
– زمان ارسال
رعایت این موارد در افزایش تاثیر گذاری پیام شما روی مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارد.
– ویژگیهای پیامها
– محتوای هر پیام گویای یک فرصت و یا ارزش و یا تهدیدی میباشد …
به طور مثال پیامی که خبر از زلزله یا آلوده شدن خوراکی میدهد یک تهدید برای مخاطب میباشد که مخاطب با مشاهده این پیام از خوردن آن خوراکی و یا حفاظت از خود چارهای میکند. و پیامی که جملهای از یک فرد شهیر است و برای آگاهی، دانش و افزایش عملکرد مخاطب میباشد، پیام ارزشی خوانده میشود، پیامی که خبر از یک اتفاق خوب همانند کاهش قیمت محصولی و یا شروع تخفیفات فلان فروشگاه و یا مطلع سازی دیگران از خدمات شده است پیامی فرصت پذیر برای مخاطب میباشد.
امروزه ارسال پیامک به دلیل سرعت بالا و قیمت مناسب از مهمترین ابزارهای اطلاع رسانی و تبلیغات در هر سازمان و کسب و کاری محسوب میشود. به طور میانگین هر خط موبایل روزانه 55 عدد پیامک تبلیغاتی و بر روی شبکههای اجتماعی فعال بر روی گوشی همراه 10 پیام دریافت میشود. در میان انبوه پیامکهایی که ارسال میگردد تنها تعداد محدودی از آنها مورد توجه قرار میگیرد. پیامهایی که مخاطب را درست هدف گرفته و از محتوای تاثیر گذار و زمان ارسال مناسب برخوردار میباشند از این دستهاند. در ادامه این مطلب تجربه 12 ساله سامانه پیامکی مدرن اس ام اس در اختیار شما قرار میدهیم.
ویژگیهای محتوای پیامک موفق
– استفاده از صفات و کلمات تاثیر گذار
اولین کلمه در پیام بسیار مهم میباشد تا توجه فرد را جهت خواندن پیامک جلب نماید محتوای پیام کمتر از 70 کاراکتر، هر چه پیام کوتاهتر باشد تاثیر گذاری آن بیشتر میباشد.
– محتوای پیام از جملهها و فعلهای مثبت تشکیل شده باشد.
– محتوای پیام حالت خبری داشته باشد به طوری که از پیشامد خوب خبر میدهد.
– بهتر است محتوای متن ارزشمند باشد به صورتی که فرد دوست داشته باشد آن را برای دوستان خود فوروارد نماید.
– محتوای پیام میبایست یک فرصت و یا ارزش را برای فرد به ارمغان بیاورد نه اینکه امری باشد.
قصد ارسال پیام به چه کسانی را دارید
بهترین مخاطب کسی میباشد که با علاقه خود نسبت به سازمان و یا فروشگاه شما شمارهاش را جهت دریافت پیام در اختیار شما قرار داده است. به همین منظور توصیه میشود برای این مخاطبین پیامهای ارزشمند و سودمند ارسال شود و در ابتدای متن نام آنها ذکر گردد.
اگر تمایل دارید به مخاطبین عام و کلی جهت معرفی محصول و یا خدمات خود پیام ارسال نمایید که بیشتر آژانسهای هواپیمایی و مراکز زیبایی و مراکز خدماتی … پیام ارسال مینمایند بهتر است بدانید که خدمات شما بیشتر مربوط به کدام دسته از افراد میشود کدامین منطقه و کدامین رنج شماره موبایل و کدام جنسیت هدف شما میباشد.
در سامانههای پیامکی بانک ارسال براساس مناطق و جنسیت و تقسیم بندی سنی و اصناف وجود دارد اما تا 40% قابل اطمینان میباشد که افراد در همان مناطق استفاده نمایند.