هر کسب وکاری پیــــامی دارد، پیامی که با ایجاد حس و انرژی در مخاطب آن را از اهداف و چشم انداز کسب و ارزشهای کسب و کارتان آگاه می سازد.
پیام شغلی یا همان شعار: هسته مرکزی کسب و کار به حساب میآید که بر اساس آن نوع خدمات و محصولات و ماموریت کارکنان شکل می یابد. شعار، عهد و پیمانی میباشد که صاحب کسب و کار با مشتری خود میبندد در واقع مشتریان به شعار و قول شما اعتماد مینمایند و حاضر به انتخاب محصول و یا خدمات شما میشوند بنابراین بسیار مهم می باشد تا به این تعهد و شعار خود جهت موفقیت برندمان متعهد باشیم.
به شعار اپل توجه نمایید:
“فکر متفاوت”
همه ما از اپل انتظار داریم تا چیزی جدید و متفاوت را برای ما به ارمغان بیاورد و همچنین اپل به شعار خود و پیمانش و عهدش با جامعه عمل نموده است.
شعار مایکروسافت:
“هر خانه یک کامپیوتر”
این شعار در ابتدای ماموریت مایکروسافت بسیار سازنده و کارایی داشت او به همه قول داده بود تا کامپیوتر را آنقدر ساده نماید تا در هر خانه ای جای گیرد و با عملی کردن شعار خود و حتی عملکردی فراتر از شعار خود به تغییر شعارش می پردازد تا هدف و قله دیگری را کشف نماید.
•با شنیدش و یا خواندش توجهمان جلب شود و ذهن و حس را درگیر خود کند
•دارای آهنگ باشد
•دارای کلمات عام و معمولی به همراه تلفظ راحت باشد
•خبر از یک اتفاق خوب دهد
•احساس غرور، قهرمانی، سرخوشی، لذت و غیره….در فرد ایجاد نماید
•شعار بیانگر ارزش و غیره…. میباشد
پیام و شعار مهمترین قائده هر برند و کسب و کار میباشد چرا که با توجه به آن تیم به مقررات پایبند میشود و ماموریتها و اهداف مشخص می گردد. یکی از گزینهها و سوالها برای استخدام کارمندان در شرکتهای بزرگ این است که از او میپرسند شعار شرکتی که می خواهی در آن استخدام شوی چیست؟ اگر فرد از دانش و مدارک بسیار بالایی برخوردار باشد و نداند شعار شرکتی که برای استخدام انتخاب کرده چیست اون فرد رد صلاحیت میشود. و در صورتیکه شعار شرکت را بداند باید توضیح بدهد در راستای و پیشبرد رسیدن به اهداف چه ماموریتی را می تواند بپذیرد، ذوق و اشتباق او وایدههایش برای حرکت در راستای شعار بررسی میشود و سپس استخدام میگردد.
هر شعاری دارای رسالتی میباشد زمانی که شرکت فراتر از آن رسالت و چشم انداز میرسد قادر به تغییر شعار خود برای دستیابی به ارزشهای دیگر میباشد. شعار برند به گونهای میباشد که تمام کارکنان کسب و کار در راستای آن با یکدیگر هماهنگ میشوند و تمام اعضای گروه میکوشند تا آرمان شعار را به واقعیت تبدیل نمایند.
شعار کسب و کار در تمامی تبلیغات و بستهبندیها وجود دارد تا پیام کسب و کار و هدف آن در ذهن مخاطب ثبت شود، در این مقاله برخی از شعارهای موفق از برندهای موفق را قرار دادهایم تا قادر به کسب ایده از آنها باشید.
فرمند: به شیرینی لبخند
کاله: شیر به روایت کاله
ماکارونی مانا: مانا طعم به یادماندنی
تاژ: همیشه کیفیت، همیشه تاژ
همراه اول: هیچکس تنها نیست
بانک مسکن: بانک پاسخگو
بانک ملی: این بانک ملی است
بانک سرمایه: بانک خوب، سرمایه است
بانک اقتصاد نوین: بانک من بانکی نوین است
بانک پاسارگاد: بانک پاسارگاد، بانک هزاره سوم
ایران خودرو: خودرو ملی، افتخار ملی
پارس خودرو: پارس خودرو انتخابی برتر
ایساکو تأمین قطعات، تضمین خدیدک مات
سایپا یدک: سایپا ید مطمئن در انتخاب، متمایز در خدمات
صنایع نساجی برق لامع: کیفیت شعار ما نیست، اعتبار ماست
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران: تهران، شهر اخلاق، شهر زندگی
انتشارات روزنه: کسی تنهاست که کتاب نمیخواند
دیجی کالا: تجربه یک خرید خوب
فولکس واگن: کوچک فکر کنید
شورولت: نبض آمریکا
پورشه: جایگزینی نیست
آستون مارتین: قدرت، زیبایی و روح
بی ام دبلیو: بهترین ماشین برای رانندگی
کداک: لحظاتت را به اشتراک بگذار، زندگیات را به اشتراک بگذار
کانن: آن چیزی را که ما اعتقاد داریم ببینید
المپیوس: دید شما آینده شماست
فورچون: برای افرادی که تغییر را رقم خواهند زد
یلو پیج: به انگشتانتان اجازه بدهید، راه بروند
سونی: باورش کن
مک دونالد: من عاشقشم
کوکاکولا: درب قوطی را باز کن تا سرحال شوی
دوپونت: معجزه دانش
ریبوک: من همانی هستم که هستم
نایک: فقط انجامش بده!
آدیداس: غیرممکن وجود ندارد
لیوایز: کیفیت هرگز از مد نمیافتد
ام اند ام: در دهانتان آب میشود، نه در دستانتان
آیبیام: راهحلی برای سیاره هوشمند
آژاکس: قویتر از کثیفی
آیمکس: بزرگ فکر کن
انرگایزر: به مسیرت ادامه بده، ادامه بده، ادامه بده
فدکس: وقتی که هیچ فردایی نیست
دیزنیلند: شادترین نقطه روی زمین
مارکس اند اسپنسر: حق همیشه کاملا با مشتری است
تگ هیر: موفقیت، یک بازی ذهنی است
پلیاستیشن: در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما بازی کنید
صلیب سرخ: بزرگترین تراژدی بیتفاوتی است
وال مارت: پول بیشتری ذخیره کنید، زندگی بهتری داشته باش
: به شبکه انسانی خوش آمدیدCISCO
(بیشتر بگیرید)، (کاملا نزدیکتر) :T-Mobail
استdell به راحتی دل و این تنها معامله نیست یک :dell
) و( جلوتر از دیگران حرکت کنید)intell ( درون :Intel
(اختراع کنید)، (کامپیوتر دوباره شخصی میشود) : Hp
(برای صحبت خوب است)، (ما به تو جواب میدهیم):BT
(بی حد ومرز)، (به کسی فکر کنید و با او تماس برقرار کنید):At&t
استفاده کرده استMSN8 مایکروسافت از شعار ( با پروانه بهتر ) برای تبلیغات خدمات :Microsoft
به دست میآورید)، ( بخرید، بفروشید، به آن عشق بورزید). ebay(هر آنچه وجود دارد را در :ebay
(هزار آهنگ در جیب شما)، ( پنج هزار آهنگ در دستتان) و در itune شعار اپل برای فروشگاه اینترتی: Apple
دهه دو هزار از شعار( استعداد شما، علاقه ما) به عنوان شعار تبلیغاتی خود استفاده کرد.